‘s avonds instappen en ‘s ochtends in een heel andere wereld wakker worden. Dat is voor velen de charme van de nachttrein. Vanuit Nederland kun je al met de nachttrein naar bestemmingen in Zwitserland, of naar Berlijn.
Als het aan de Europese Unie ligt, wordt het internationale treinverkeer in Europa nog een stuk beter.
Recent hebben zij tien pilot-projecten bekendgemaakt. Twee projecten gaan over treinen vanuit Nederland. NS international krijgt steun om de verbinding tussen Amsterdam en London uit te breiden. Je kunt nu al meerdere keren per dag met de Eurostar naar Londen, maar met hulp van de EU wordt deze verbinding dus nóg beter.
“De Europese Commissie spoorwegondernemingen (wil) nu helpen nieuwe internationale treinverbindingen te realiseren - overdag en 's nachts - door de vele belemmeringen voor grensoverschrijdend spoorvervoer weg te werken.”, zo vertelt Europees commissaris voor vervoer Vălean.
Over een paar maanden gaat de eerste nachttrein van European Sleeper rijden. Daarmee kun je vanaf diverse stations in Nederland opstappen om in de nacht naar Berlijn te reizen. Zij hopen later dit jaar de verbinding uit te breiden zodat er tot aan Praag kan worden gereisd met de nachttrein.
Het is de ambitie van European Sleeper om ieder jaar een nieuwe verbinding op te zetten. De volgende zal dan ook waarschijnlijk een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona zijn. Zeker nu het initiatief wordt gesteund door de Europese Unie.
Aan de informatie en prijzen op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Het kan zijn dat je hier prijzen ziet die je niet vindt op bij de bron. Dat kan omdat een kaartje bijvoorbeeld al is geboekt, of omdat in de tussentijd prijzen zijn gewijzigd. Of wellicht is er hier een programmeerfoutje ingeslopen. Bron voor de CO2-besparing: HAFAS EcoPassenger.